Pompuj... oponę.

Nie ma mowy, żebyś wiedział, że twoje opony mają wystarczająco dużo powietrza za jednym szybkim spojrzeniem. Nierównomierne zużycie lub łysa plama wyróżniają się szybkim, jednorazowym zużyciem, ale nawet eksperci polegają na narzędziach do określania ciśnienia powietrza.

"Opona może stracić połowę swojego ciśnienia, nie wyglądając na płaską" - powiedział Scott Jamieson, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie Cooper Tire. "To nie jest coś, co można wizualnie oszacować". Sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponie jest proste, ale potrzebne jest odpowiednie narzędzie".

Prawidłowo napompowane opony mają dłuższą żywotność i zmniejszają zużycie paliwa. Nowoczesne pojazdy oferują systemy monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TPMS), ale nie są one łatwe do opanowania.

"Systemy TPMS mają ograniczenia i nie należy polegać na nich jako na jedynym źródle informacji" - powiedział Jamieson. "Czasami manometr nie zaświeci się, dopóki opona nie spadnie o 25% poniżej zaleceń fabrycznych lub kiedy wszystkie opony stopniowo tracą ciśnienie powietrza" - powiedział Jamieson.

Pojedyncza opona niedopompowana o zaledwie 8 psi może zmniejszyć swoją żywotność o 9000 mil" - mówi Jamieson.

Zbyt duża ilość powietrza w oponach jest równie szkodliwa dla niezawodności i osiągów pojazdu.

"Nadmierne napompowanie opon stanowi ryzyko przecięcia lub przebicia przy uderzeniu w krawężnik lub przedmiot na drodze" - mówi Jamieson.

Każdy producent zaleca określone ciśnienie powietrza dla poszczególnych modeli. Figura ta znajduje się w instrukcji obsługi oraz na wewnętrznym panelu bocznych drzwi kierowcy. Jamieson sugeruje sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach co miesiąc i przed dłuższą jazdą.

Test, gdy opony nie były używane przez kilka godzin, zapewnia najbardziej dokładny odczyt. Ciepło powoduje, że powietrze rozszerza się, przez co pomiary z ciepłej opony nie są wiarygodne. Dlatego też nie należy dodawać powietrza do ciepłych opon.

"Trzymaj w samochodzie manometr do pomiaru ciśnienia w oponach, aby mieć pewność, że za każdym razem otrzymujesz stały odczyt, a nie informacje z wielu manometrów na różnych stacjach benzynowych" - powiedział. "I nie zapomnij sprawdzić za każdym razem opony zapasowej."

Jameison dzieli się następującą wiedzą na temat tego, jak ważne jest ciśnienie w oponach i jak je prawidłowo kontrolować.

  • Sprawdzaj je regularnie: Ciśnienie powietrza powinno być sprawdzane co miesiąc i przed długimi podróżami. O tej porze należy również sprawdzać opony zapasowe.
  • Kiedy test ma znaczenie: Ciśnienie powietrza należy sprawdzać, gdy opony lub opony są zimne/nie zostały przejechane. Powietrze rozszerza się wraz z nagrzewaniem, a kontrola gorącej opony daje niedokładne odczyty. Z tego samego powodu nie należy dodawać ani zmniejszać ilości powietrza w oponie, gdy jest ona gorąca.
  • Zaufaj, ale sprawdzaj: Nowoczesne samochody często wyposażone są w systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Choć są one niezawodne, to jednak nie są to systemy uniwersalne. Na przykład, niektóre systemy nie wysyłają powiadomienia, dopóki ciśnienie powietrza nie spadnie poniżej zalecenia producenta o więcej niż 25 procent.

"Niezależnie od tego, czy jedziesz 20 czy 2000 mil, prawidłowe ciśnienie w oponach, oprócz regularnej konserwacji, pomoże zapewnić bezpieczeństwo Tobie i Twojej rodzinie podczas kolejnej podróży" - powiedział Jameison.

Michał Szyndler

Redakcja mercedes-czesci.pl

Portal poświęcony motoryzacji

Zadbaj o swój samochód i ciesz się z nienagannego wyglądu

 

kontakt@mercedes-czesci.pl