Pasy i łańcuchy: Nieznani bohaterowie Twojego silnika
Kto w czasie jazdy myśli o paskach i przewodach silnika?
Jednak to właśnie te krytyczne, ale zapomniane części mogą sprawić, że Twój pojazd utknie na odległej drodze. Liczne paski i węże mają kluczowe znaczenie dla wielu czynności, które kierowcy uważają za oczywiste, od chłodzenia silnika po recyrkulację powietrza w kabinie pasażerskiej.
"Pasy i węże mogą być dla większości kierowców prozaicznymi elementami, o których się nie pamięta" - powiedział Tony Molla, wiceprezes Automotive Service Association (ASA). "Ale ich konserwacja i wymiana jest tak samo ważna jak wymiana oleju".
Według Molla, nowoczesne samochody zazwyczaj nie wymagają takiego samego poziomu konserwacji pasków, jak w starszych modelach.
"Pojazdy z lat 90. i wcześniejsze mają pasy klinowe", powiedział Molla. "Czasami potrzebują sprawdzenia napięcia, ale nowoczesne pojazdy używają pasków serpentynowych i wymagają znacznie mniej pracy".
Napinacze pasów serpentynowych - koła pasowe na mocowaniach sprężynowych - mogą wymagać regulacji. Producenci zazwyczaj zalecają sprawdzanie pasków pod kątem pęknięć co 60 000 lub 70 000 mil. Planowane przez dealerów przeglądy obejmują zwykle kontrolę wzrokową i wymianę paska w razie potrzeby.
"Jeśli pasek wydaje piszczący dźwięk, prawdopodobnym podejrzanym jest problem z naciągiem" - powiedział Molla - "Kierowcy powinni sprawdzić, czy w ich pojazdach nie ma luźnych lub zbyt mocno naciągniętych pasków. Producenci mają konkretne wymagania dotyczące ustawień napięcia."
Co z produktami w sprayu, które są przeznaczone do eliminacji piszczących pasków?
"Te rodzaje produktów w zasadzie smarować pasek," Molla powiedział. "Może to pomóc w hałasie, ale może sprawić, że pasek będzie się ślizgał, co może spowodować szybsze zużycie paska".
"Węże również doświadczają degradacji w czasie w wyniku naturalnej elektrolizy, która ma miejsce w systemach chłodzenia pojazdów", powiedział Molla. Większość węży muszą być wymienione na znaku 100.000 mil, choć to się różni w zależności od producenta.
"Sprawdź instrukcję obsługi swojego właściciela," Molla powiedział. "Nie ma nic, co można zrobić, aby przedłużyć żywotność węża. W końcu pogarszają się i muszą być wymienione.
Molla miał następujące porady dla utrzymania pasów i węży w dobrym stanie roboczym:
- Poproś swojego doradcę serwisowego o sprawdzenie napięcia paska i sprawdzenie, czy nie ma pęknięć. Zerwany pasek może spowodować przegrzanie silnika i pozostawić Cię na bezdrożach.
- Pisk pasów często jest spowodowany zużytymi pasami lub pasami, które wymagają naprężenia.
- Produkty przeznaczone do eliminacji pisków pasów mogą pomóc w zmniejszeniu hałasu, ale mogą również zwiększyć ich zużycie.
- Należy szukać wycieków, które mogą być oznaką pękniętego, zużytego lub przebitego węża. Nieszczelny przewód może powodować różne problemy, takie jak przegrzanie silnika lub uniemożliwienie prawidłowej cyrkulacji powietrza w kabinie pasażerskiej.