Ile świec zapłonowych ma silnik wysokoprężny? (Wyjaśnione)
Jeśli myślisz o przeprowadzeniu przeglądu swojego samochodu ciężarowego lub osobowego, możesz się zastanawiać, ile świec zapłonowych ma silnik wysokoprężny? Jest to ważne pytanie, które sprawiło kłopot wielu domorosłym mechanikom i entuzjastom.
W tym przewodniku odpowiemy na Twoje pytania dotyczące świec zapłonowych. Pokażemy, co można znaleźć w silniku wysokoprężnym i pomożemy lepiej zrozumieć ten system.
Spis treści pokaż Czy silnik wysokoprężny ma świece zapłonowe? Co to są świece zapłonowe? Co to są świece żarowe? Ile świec żarowych ma Twój silnik wysokoprężny? Etapy, w których potrzebne są świece żarowe 1. Przed zapłonem 2. Zapłon 3. Po zapłonie Rodzaje świec żarowych 1. Świece żarowe z czujnikiem ciśnienia (PSG) 2. Świece żarowe ceramiczne (CPG) 3. Świece żarowe stalowe Koszt wymiany świec żarowych w silnikach wysokoprężnychCzy silnik Diesla ma świece zapłonowe?
W silniku wysokoprężnym nie ma świec zapłonowych. Silniki Diesla działają z wykorzystaniem świec żarowych zamiast świec zapłonowych. W większości konfiguracji na każdy cylinder przypada jedna świeca żarowa. Dlatego w normalnej konfiguracji 8-cylindrowy silnik wysokoprężny ma osiem świec żarowych.
Silniki gazowe i wysokoprężne działają inaczej. Silnik wysokoprężny wymaga użycia urządzenia grzewczego, co jest powodem stosowania świec żarowych. Świeca żarowa i świeca zapłonowa mają podobną konstrukcję, ale świeca żarowa ma więcej zastosowań.
Co to są świece zapłonowe?
Świeca zapłonowa znajduje się we wszystkich silnikach benzynowych. Większość silników gazowych ma jedną świecę zapłonową na każdy cylinder. Dlatego, gdybyś miał 6-cylindrowy silnik gazowy, prawdopodobnie znalazłbyś sześć świec zapłonowych, po jednej na każdy cylinder.
Silnik samochodowy odpala świece zapłonowe w określonej kolejności, aby zapewnić iskrę potrzebną do zapłonu mieszanki w komorze spalania. Wewnątrz silnika dochodzi do niewielkiej eksplozji, która powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Gdy następuje ta eksplozja, tłok w silniku jest przesuwany w dół, dzięki czemu powstaje energia, która pomaga pchać samochód do przodu. Silnik wysokoprężny nie potrzebuje jednak zapłonu do pracy. Potrzebuje natomiast ciepła i ciśnienia, czyli dokładnie tego, co zapewniają świece żarowe.
RELATED: 6 objawów uszkodzonych świec zapłonowych (i koszt wymiany)
Co to są świece żarowe?
Świeca żarowa działa jak element grzejny. Wygląda jak świeca zapłonowa, ale nie powoduje zapłonu paliwa ani powietrza w tłokach.
Silnik wysokoprężny może pracować bez świec żarowych, zwłaszcza w cieplejszym klimacie. Jednak to elektryczne urządzenie grzewcze znajduje się w każdym cylindrze i pomaga zapewnić niezawodny rozruch, gdy temperatury zaczynają spadać.
RELATED: 5 objawów uszkodzenia świec żarowych w silnikach wysokoprężnych (i koszt wymiany)
Ile świec żarowych ma Twój silnik Diesla?
Nie powinno być zaskoczeniem, że liczba świec żarowych jest podobna do liczby świec zapłonowych w silniku gazowym. Twój silnik wysokoprężny ma prawdopodobnie jedną świecę żarową na cylinder.
Dlatego jeśli masz 6-cylindrowego diesla, powinieneś znaleźć sześć świec żarowych. Podobnie w 8-cylindrowym dieslu często występuje osiem świec żarowych. Oczywiście od tej reguły zawsze są wyjątki.
Etapy, w których potrzebne są świece żarowe
1. Przed zapłonem
Zanim jeszcze nastąpi zapłon, świece żarowe podgrzewają cylindry. Po ustawieniu zapłonu w pozycji ON świece żarowe przystępują do pracy.
W niektórych przypadkach właściciele silników wysokoprężnych uzyskują lepsze osiągi, jeżeli przed uruchomieniem silnika odczekają kilka minut od momentu ustawienia zapłonu w pozycji ON. W starszych pojazdach proces nagrzewania może trwać nieco dłużej, dlatego najlepiej jest zostawić sobie trochę czasu.
2. Zapłon
Gdy silnik zaczyna pracować na korbkę, korzystne może być również użycie świec żarowych. Świece żarowe nie są jednak używane do wytwarzania iskry, która powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
W tym czasie świece żarowe pomagają jedynie w utrzymaniu wysokiej temperatury w celu lepszego spalania. Przy odpowiedniej temperaturze spalanie może przebiegać szybciej i bardziej efektywnie.
3. Po zapłonie
Świece żarowe jeszcze przez jakiś czas po uruchomieniu silnika rozgrzewają komorę spalania. Dzięki utrzymywaniu wysokiej temperatury spalanie przebiega sprawnie.
Ponadto, podczas nagrzewania się komory spalania emitowany jest mniejszy hałas. Dzięki świecom żarowym wszystko przebiega bez zakłóceń.
Rodzaje świec żarowych
1. Świece żarowe z czujnikiem ciśnienia (PSG)
Ten typ świec żarowych wykorzystuje zintegrowany czujnik ciśnienia. Poprawia on sprawność silnika, ponieważ czujnik przekazuje informacje o ciśnieniu w cylindrach do jednostki sterującej silnika (ECU).
Świece PSG dobrze sprawdzają się przy rozruchu pojazdu w chłodniejszych warunkach pogodowych. Ułatwiając spalanie, mogą także zwiększyć oszczędność paliwa i obniżyć emisję spalin.
2. Ceramiczne świece żarowe (CPG)
Ceramiczne świece żarowe nagrzewają się znacznie szybciej. Ponieważ nagrzewają się szybciej niż inne typy świec, osiągają optymalną temperaturę wcześniej niż jakiekolwiek inne świece.
Jeśli mieszkasz w chłodniejszym klimacie, będziesz potrzebował tej wydajnej świecy. Zamiast czekać, aż świece się rozgrzeją, możesz uruchomić silnik i spalać paliwo w optymalnej temperaturze.
3. Świece żarowe stalowe
Stalowe świece żarowe to jedna z tańszych opcji na rynku. Została zaprojektowana, aby zaoszczędzić pieniądze, ale mimo to działa na tyle dobrze, że można ją uznać za niezawodną.
Stalowe świece żarowe są dostępne dla dwu- i trzystopniowych systemów żarzenia. Układy dwustopniowe są stosowane w starszych silnikach, natomiast trzystopniowe są obecnie powszechnie używane. W przypadku świecy stalowej należy liczyć się z dłuższym czasem rozruchu, ale nie powinno być żadnych problemów, nawet przy najzimniejszej pogodzie.
Koszt wymiany świec żarowych w silnikach Diesel'a
Na wymianę świec żarowych w silniku wysokoprężnym można wydać od 200 do 300 dolarów. Części mogą stanowić od 75 do 125 dolarów z tego kosztu, natomiast robocizna wyniesie od 125 do 175 dolarów.
Gdy świece żarowe zaczną szwankować, rozruch silnika będzie trwał dłużej, zwłaszcza w zimnym klimacie. Jeśli silnik jest wyposażony w zewnętrzny podgrzewacz bloku, problemy związane z osłabieniem świec żarowych są rzadsze. Dopóki silnik nie osiągnie normalnej temperatury pracy, mogą wystąpić problemy z wydajnością.
Jednak jazda z uszkodzonymi świecami żarowymi jest możliwa. Ponieważ świece żarowe nie są potrzebne do normalnej pracy pracującego silnika, po ich uszkodzeniu nie powinno być większych problemów z dalszą eksploatacją pojazdu. Największy problem można zauważyć przy próbie uruchomienia silnika wysokoprężnego w ujemnych temperaturach.